Terugreis

Ondres

Om negen uur wilden we vertrekken, maar door lozen grijs en zwart water en tanken in Salamanca wordt dat eigenlijk 9.30. Tot aan Burgos mogen we over de autovia, maar daarna worden het grotendeels de provinciale wegen. In de verte doemen de Pyreneeën-reuzen op, altijd een imposant gezicht. Even later rijden we er midden in en tot hier toe was het een relaxte rit met weinig verkeer, maar hier tussen de bergen begint het steeds drukker te worden. Samen met het stijgen, dalen en bochtenwerk is het intensief rijden in de camper. Vlak voor de grens nog even volgooien en vanaf de Franse grens is het nog maar 46 kilometer, maar tot mijn schrik voorspelt Google Maps dat we daar nog anderhalf uur over gaan doen en helaas kwam die voorspelling precies uit. We arriveren bij een CP bij Ondres en de reden dat we deze gekozen hebben is dat we meldingen hebben gezien over hele hoge golven en vol verwachting gaan we direct het strand op om te kijken. Helaas is dat vandaag niet het geval. Morgen verder.

Vatan

Toen ik in bed lag duurde het even voor ik doorhad dat het ritmische geluid dat ik hoorde de branding was op het strand vlak achter ons. Voor we vertrekken gaan we eerst nog even kijken of er nu wel hoge golven zijn en inderdaad, nu is het een indrukwekkend gezicht om de golven te zien afrollen op het volledig verlaten strand. Leuk om dat nog even mee te pikken voor de reis om 9 uur verder gaat. Na wat binnenwegen komen we op de A63 naar Bordeaux, die is tolvrij op een kleine sectie halverwege na en de routeplanner leidt ons daar keurig omheen. Bij het naderen van Bordeaux wordt het steeds drukker en we krijgen ook twee files te verwerken. Het blijft de hele dag flink regenen en tegen vijf uur komen we aan in Vatan, een aardig dorpje met een camperplaats waar 4 campers kunnen staan. Net voor ons is een andere Nederlandse camper gearriveerd en na ons komt er nog eentje, ook een Nederlander. En zo staan we hier met zijn drieën vlak bij de kerk op een pikdonker parkje.

Redange-sur-Attert

Om halftien komt er nog een vijfde camper bij en om halfelf hoor ik buiten stemmen van jongelui. Dat duurt een uurtje maar wordt niet vervelend of bedreigend en vanaf half twaalf is het stil en pikdonker buiten, zodat het een hele rustige nacht wordt. Als ik wakker word zijn er al drie campers vertrokken en ook wij vertrekken om een uur of negen. Een camperplaats met een dikke voldoende, hier in Vatan. We beginnen de rit met 23 km autosnelweg en dat is meteen de laatste autosnelweg die we vandaag hebben gezien. Het wordt een aaneenschakeling van kleine en nog kleinere D en N-wegen. Sommige van deze wegen zijn eigenlijk te smal voor ons en ook de dorpjes waar we doorheen komen zijn soms lastig te passeren. We moeten nog ongeveer 50 km als we de grens met België passeren en al een tijdje brandt het reservelampje van de diesel. Ik heb gisteren in Vatan net genoeg getankt om Luxemburg te kunnen halen, maar het wordt wel knagen. Tot opluchting van alle aanwezigen in de cabine kunnen we vlak na de Luxemburgse grens een tankstation binnenrijden en volgooien. Gulzig klokt de tank 81,25 liter naar binnen, terwijl er volgens mij maar 80 liter ingaat! Opgelucht rijden we de laatste 6 kilometer naar onze volgende camperplaats in Redange. Morgen naar huis.

Tilburg

Deze gratis camperplaats in Redange is prima georganiseerd. Er is zelfs stroom voor 8 campers, maar wij waren nummer 9 of 10 dus dat ging aan onze neus voorbij. Er is verlichting en controle, waardoor je je erg veilig voelt. Het is grijs als we wakker worden en spoedig begint het stevig te regenen. Voor de laatste keer deze trip maken we ontbijt, legen de vuilwatertank en de toilet en rijden het terrein af. Richting thuis deze keer. Perikelen met de tol zijn nu voorbij en we rijden door de Luxemburgse en Belgische Ardennen over niet al te drukke snelwegen. Het enige obstakel is de passage van Luik, waarbij je in feite dwars door de stad wordt geleid. Mij niet bekend of dat anders kan, maar veel last hadden we er nu niet van. We passeren de Nederlandse grens en pauzeren met een kopje koffie iets voorbij Maastricht. Bij Eindhoven zien we een file ontstaan op de andere rijbaan door een aanrijding met blikschade en in een mum van tijd zie je lengte van de file toenemen. Op de parkeerplaats Brehees bij Moergestel eten we onze lunch en om halftwee rijden we de camper de parkeerplaats bij ons flatje op en dat voelt als thuis, al wonen we daar pas goed een week in feite. Het is weer voorbijgevlogen en we hebben er ook weer veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat we voortaan beter wat realistischer moeten plannen, maar dat is iets voor de volgende keer.
Nog even wat cijfers:

• yahtzee: 5 – 2 voor Hannie
  • Stenen tijdperk: 1 – 0 voor Will
  • Qwixx: 2 – 2

Dat was het. Tot de volgende keer!

Dit bericht is geplaatst in Camperreis. Bookmark de permalink.