Murcia

Zondag – Murcia

We verlaten de gezellige camping nabij Valencia en rijden verder zuidwaarts naar de meest zuidelijke punt van deze reis: Murcia. De reis verloopt redelijk rustig, vornamelijk over autosnelwegen, maar toen we ongeveer tweederde erop hadden zitten stond er plotseling een bord langs de weg met Murcia – 137 kilometer en wij moesten toen nog minder dan 100 kilometer! Rare zaak en er bleef nog 40 kilometer zo dat we kennelijk 40 kilometer verder zouden moeten rijden dan gedacht. Maar net buiten Elx klopten de kilometers plotseling weer wel. Kan toch niet zo zijn dat wij de enigen zijn die dat opmerken lijkt me.

Vandaag tijdens het rijden voor het eerst geen last gehad van de hinderlijke piep. Helaas heb ik geen idee hoe dat komt, maar misschien is hij wel spontaan verdwenen!

We hebben twee opties voor verblijf nabij Murcia. De ene is camperplaats Huerta de Murcia in Los Ramos een kilometer of 8 voor Murcia en de tweede is camping Sierra Espuna in El Berro voorbij Murcia op een kilometer of 30 daarvandaan. De voorkeur gaat uit naar de camperplaats, want daarvandaan kunnen we met de fiets naar Murcia, maar het is de vraag of er plaats is. Daar aangekomen blijkt het een terreintje midden tussen de sinaasappelbomen in de middle of nowhere te zijn, maar een zeer vriendelijke dame heet ons welkom en er zijn inderdaad nog volop plaatsen. Na het eten fietsen we langs het riviertje de Segura over een prachtig fietspad naar de stad.

16Murcia is een grote stad in het zuidoosten van Spanje, maar niet heel erg toeristisch, al is het historische centrum met zijn smalle straatjes erg mooi. Het universiteitsterrein in de binnenstad en de prachtige kathedraal moesten we natuurlijk even gaan bekijken. Op het station gingen we even kijken of we met de trein naar Carthagena en/of Lorca zouden kunnen gaan morgen dan wel overmorgen. Ik drentel een beetje doelloos door de stationshal, niet goed wetend hoe ik dat kan uitzoeken. Ik schiet daarom een jonge moeder met kind aan die toevallig naast me staat terwijl ik op de kaartautomaat zit te kijken en ik vraag haar of ze engels spreekt en dat doet ze inderdaad. Ze zoekt mee op de automaat en een kaartje naar Lorca is daar mogelijk, maar voor Carthagena moet je aan het loket zijn. Ook daar loopt ze mee naar toe en vraagt aan de lokettist om de vertrektijden en zo stap ik even later weer naar buiten met twee foldertjes, eentje voor Lorca en eentje voor Carthagena.

20We fietsen terug naar het plein voor de kathedraal, waar het gezellig druk is, voor een drankje aan een van de terrasjes. Vóór ons gebeurt van alles, zodat we ons niet hoeven te vervelen. Er kwam bijvoorbeeld een man die met behulp van een touw aan twee stokken midden op het plein grote bellen begon te blazen en veel bekijks had vooral van de kinderen die het ook mochten proberen. Tegen zes uur gaan we op zoek naar een restaurantje, maar omdat het zondag is, waren er een behoorlijk wat gesloten en we nemen plaats op een terras van een zaak die dus wel open is. De serveerster die onze bestelling op komt nemen spreekt geen woord anders dan Spaans en daar begrijpen wij weer geen bal van. Ze gebaart dat we binnen kunnen kijken wat we misschien lusten, maar eerlijk gezegd was daar niks bij dat ons echt aansprak, zodat we aangaven dan maar verder te gaan kijken. We drinken ons drankje verder op om dan verder te gaan zoeken, maar blijkbaar is ze niet happy dat we niks kunnen vinden en in rap spaans komt ze ons weer een nieuwe optie melden, maar opnieuw snappen wij er geen bal van. Dan kijk ik rond op het terras of er iemand is die zowel spaans als engels spreekt en er zitten twee mannen in het engels te praten bij een kop koffie. Zij helpen ons als vertaalservice en zo lukt het alsnog om een hamburger met friet te bestellen. Hilarisch!
Tegen zeven uur fietsen we dezelfde weg terug en als we bij de camperplaats aankomen begint het al aardig donker te worden en we zijn dus net op tijd voordat de duisternis invalt, in dit gebied zonder enige straatverlichting …

De yahtzee wordt voor Hannie een martelgang en hoewel ik ook niet geweldig gooide hoefden we na afloop niet te tellen: 4 – 2 voor mij dus.

Maandag – langs de Segura

25Vandaag is het weer een nationale feestdag, in elk geval in de provincie Murcia, maar of die ook voor heel Spanje geldt weet ik niet. De winkels zullen daarom vandaag beperkt open zijn. We lassen een dag in voor de was en het verslag, want je kunt tenslotte ook niet iedere dag dingen gaan bezichtigen. Aan het eind van de ochtend zoeken we in het plaatsje Alquerias naar het kleine bakkerswinkeltje, dat gelukkig nog net open is. Het wordt vandaag weer steeds heter, zeker 30 graden, en hier op de camperplaats is geen schaduw te bekennen. Door met de stoelen rond de camper te schuiven zoeken we de laatste meters schaduw op. En geen zuchtje wind te bekennen; wij willen niet weten hoe het hier in augustus is! Op het heetst van de dag gaan we een stukje fietsen langs de rivier, niet richting Murcia maar de andere kant op. Het mooie fietspad stopt al na twee kilometer en gaat over in een zanderig grindpad. We komen nauwelijks mensen tegen, maar een keer een auto die een enorme stofwolk achter zich aan heeft. De chauffeur stopt even en kijkt verontschuldigend naar ons en dat maakt het dan toch een beetje goed! Na een kilometer of twaalf verlaten we de rivier en rijden langs andere wegen terug. Daarbij komen we door het verrassend grote plaatsje Beniel waar zowaar een paar terrassen open zijn en we op een daarvan dan ook maar een drankje bestellen. Bij ieder zuchtje wind komt onmiskenbaar de geur van riool mee. Na al met al een tochtje van 24 kilometer bereiken we weer de camperplaats, die nog steeds ligt te baden in de zon, maar de langer geworden schaduwen zorgen nu wel voor iets meer verkoeling. Een voor een verlaten de spaanse campers het terrein, die waarschijnlijk een lang weekend hebben kunnen genieten vanwege de feestdag, maar morgen weer moeten werken. Het terrein is na hun vertrek nog maar half gevuld. Als ik dit in zit te tikken hoor ik in de verte de harde knallen van het vuurwerk ter gelegenheid van de feestdag. De yahtzee eindigt wederom in een overwinning voor mij en het is nu al 5 – 2!

Dinsdag – Xabia

We verlaten deze mooie camperplaats te midden van een sinaasappelboomgaard en vertrekken noordwaarts richting Xabia. We rijden pal langs de kust en op de routeplanner zien we de tolweg vlakbij ons, waar het ongetwijfeld veel beter doorrijdt dan waar wij rijden. Zeker als we na een uurtje de hoge flats van Benidorm op zien doemen, want we moeten dwars door Calp en Benidorm heen, terwijl het bij het binnenrijden van Benidorm begint te regenen. Dit was het begin van een paar kilometer stapvoets rijden en stilstaan voor stoplichten. Eenmaal voorbij de plaatsen komen we weer in bergachtig gebied en wordt het weer eigenlijk alleen maar slechter. Om halftwee rijden we de prachtige camping Javea op. Ze hebben hier de procedure dat je eerst te voet moet gaan kijken waar je wilt gaan staan en dan moet komen doorgeven welk plaatsnummer dat is. De medewerker achter de balie spreekt werkelijk accentloos engels en dat is voor het eerst dat ik een spanjaard zo goed engels heb horen praten. We zetten de camper op de afgesproken plaats en daar blijkt dat de electriciteitskastjes afgesloten zijn. Daar komt iemand voor langs op de fiets horen we, als je geluk hebt. Het zijn mooie grote plaatsen en er boven is er een systeem om een grote lap stof over de camper te schuiven zodat er schaduw ontstaat. Vandaag is dat zeker niet nodig, want het regent nu inmiddels pijpenstelen en er zit niet veel anders op dan wachten tot het ophoudt, zodat we noodzakelijke boodschappen kunnen gaan halen. Maar het houdt niet op en na een middag van veel dutten en boekjes lezen regent het om 7 uur nog steeds. Daarom gaan we maar op zoek naar een restaurantje in de buurt. Het eerste restaurant blijkt gesloten, maar in de buurt kunnen we nog een paar boodschappen halen. Op de plaats waar volgens de Garmin het restaurant Panda zou moeten staan vinden we het Italiaans restaurant Nesfor waar het heel druk is, zo druk zelfs dat er geen plaats meer is voor ons. Naast dit restaurant is een tweede restaurant met dezelfde naam en daar zit helemaal niemand binnen. We proberen dus eerst maar een ander restaurantje in de straat, maar dat was op deze doordeweekse dag ook al volgeboekt. We krijgen nog wel een kaartje mee voor “de volgende keer”, maar die zal er zeer waarschijnlijk niet gaan komen en we nemen dan toch maar een tafeltje in het lege restaurant. Dankzij de wificode kunnen we de wedstrijd van Nederlands elftal tegen Tsjechië via teletekst gaan volgen. We hebben heerlijk gegeten, maar met het Nederlands elftal gaat het waarschijnlijk niet goed aflopen en de laatste kans om volgend jaar deel te nemen aan het eindtoernooi van de EK lijkt vervlogen. De regen is wat verminderd als we op het gemak terug naar de camping wandelen en de temperatuur is prima. Op een paar spekgladde tegels gaat Hannie onderuit, maar gelukkig niks aan de hand. Bij de Yahtzee kunnen we de tweede helft van de wedstrijd via Radio 1 volgen en waar we al bang voor waren gebeurt inderdaad: Nederland verliest met 3 – 2 en is uitgeschakeld. En voor Hannie verloopt de Yahtzee alweer niet rooskleurig, want opnieuw verliest zij dit spelletje waarmee de stand op 6 – 2 komt.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.