Elberoute – Pretzsch

Afstand: 70 km
gemiddelde: 17,5 km/u

Afwisselende fietsdag

Dit NH Hotel is zonder twijfel het meest chique hotel tot nu toe op onze route. Daarom maken we maar eens een geklede gang naar het ontbijt in plaats van de gebruikelijke fietskleding. Helaas was de kwaliteit van het ontbijt niet in overeenstemming met de rest van dit hotel. Er was volop, maar het zag er niet goed uit en het was ook niet lekker. Jammer! Toen we bij onze fietsen kwamen zag ik dat de voorband van Hannie leeg was. Ons eerste geval van materiaalpech (als we het brug incident niet meetellen) en de reserveband moest erin. Klusje van niks natuurlijk, maar al met al vertrokken we nu wel later dan gebruikelijk. Toen we de dagelijkse foto bij het vertrek maakten vroeg iemand ons (of all people) de weg. Of we de Zerbsterstrasse wisten. Omdat ik gisteren het NH hotel had opgezocht, adres Zerbsterstrasse 29, wist ik dus toevallig waar dat was en ik zeg “Dort stehen wir jetzt”. Of we ook de Citibank wisten, vroeg ze verder en toevallig hadden we die gisteren een stukje terug gezien en ik wijs haar dus de weg. Zo hebben we in een wildvreemde stad iemand nog de weg kunnen wijzen ook!
Dan gaan nu echt op weg naar Pretzsch, zo’n 75 km verderop. We verlaten Dessau via de Radroute 1 (R1), die hier loopt. Jammer dat we niet meer van deze stad hebben kunnen bekijken. Net buiten de stad gaat de route voor een kilometer of 8 over een goed te berijden bospad, bijna tot in Wörlitz. Daarna steken we de rivier weer eens over met een veerpontje naar Coswig (Anhalt) Het veerbedrijf heeft goede zaken kunnen doen dank zij onze fietstocht. We rijden verder via Griebo, Apollensdorf en Piesteritz naar Lutherstadt-Wittenberg.

Lutherstadt-Wittenberg

Dit is een stad die eigenlijk op ons lijstje stond als overnachtingsplaats, maar dat paste niet in ons schema. Daarom nemen we hier onze pauze en bezoeken de bezienswaardigheden met de fiets. Als we de stad binnenrijden komt er eerst kilometerslang een industrieterrein alvorens we de Altstadt bereiken. Direct vooraan zien we al de grote toren van de Schlosskirche met de poort waar Luther zijn beroemde thesen heeft geslagen bijna 500 geleden. In het parkje daarvoor eten we onze lunch en vervolgen daarna onze route door deze mooie stad. We komen even later bij een leuk pleintje waar het Rathaus staat met daarvoor twee standbeelden van Luther. Alles even mooi, maar wij moeten verder. We komen langs de plaatsjes Höhndorf, Prühlitz, Gallin, Elster, Schützberg en Klöden alvorens we aankomen in Mauken, waar we het veer nemen naar Pretzsch. We hebben de Garmin ingesteld op het Parkhotel en dat is meteen raak.

Die supercoole trabbischule

Na de douche en voor het eten verkennen we het kleine stadje, waar een Schloss staat met een mooi parkje ervoor. Het hotel koketteert met het DDR verleden en heeft een zogenaamde rijschool voor Trabantjes in de tuin staan. Leuk! Het restaurant van het hotel is in de wijde omtrek de enige eetgelegenheid, dus we “kiezen” er maar voor om daar te gaan eten. Hannie heeft een zuurkool met eisbein en ik heb een regenboogforel met gebakken aardappels en het was het beste wat we tot nu deze vakantie hebben gegeten.
Na het eten gaan we in de jachtkamer zitten om naar de US open te kijken en het verslag uit te werken. Daarna zoeken we de kamer op voor de volgende ronde in de yahtzee competitie.

Dit bericht is geplaatst in Fietsvakantie. Bookmark de permalink.