Elberoute – Papenburg

afstand: 86 km
gemiddelde: 18

Het ken nèt

De volgende ochtend, na het ontbijt vullen we het briefje in waar mevrouw Huser om verzocht had. We zijn wel tevreden over de kamer we geven een algemeen cijfer van 7. Ook onze positieve en negatieve punten hebben we opgeschreven (op haar verzoek). Benieuwd wat ze daarmee gaat doen.
Kort na 9 uur gaat de karavaan dan weer van start. We stoppen de sleutel in de brievenbus, maken de traditionele foto van het overnachtingsadres en vertrekken dan in de richting van ons nieuwe doel: Papenburg (Duitsland)

Saaie route
De route vandaag kunnen we rustig erg saai noemen. Dit effect werd versterkt door het duidelijk mindere weer dan de vorige dagen. Van Coevorden naaar Dalen was geen probleem, maar daar aangekomen maakten we een verkeerde keuze. We hadden richting Emmen moeten rijden, maar we kozen voor Wachtum en daarmee kwamen we net aan de verkeerde kant van de autosnelweg terecht. Door weinig infrastructuur moesten we een stukkie omrijden om terug op de route te komen in het dorpje Sleen. Dit soort klusjes is wel toevertrouwd aan de Garmin, maar de teveel gereden kilometers konden we niet meer ongedaan maken. We rijden nu als het ware met een boogje om Emmen heen. De jassen moeten steeds aan en weer uit omdat het steeds een beetje gaat regenen.

De grens

Voor het eerst deze vakantie lukt het om met de Garmin een goede route met de fiets naar het eindpunt te plannen en deze kunnen we gemakkelijk gaan volgen.
Na Sleen volgt een lange weg die ons uiteindelijk naar Bourtange voert. In dit gebied hebben we in elk geval nog nooit gefietst. Na Bourtange is de grens niet ver meer en we gebruiken de bankjes en de tafel bij de grens voor ons middageten en we doen hier zelfs een dutje. Het is drie uur als we verder gaan voor de laatste 23 kilometer. Het weer wordt langzaam slechter en als we minder dan 10 kilometer van Papenburg afzitten worden de sluizen opengezet en moeten alle regenspullen uit de tas. Zo vervolgen we de weg naar het centrum van Papenburg waar we tegen hotel “Röttgers Ecke” aanrijden. Hannie gaat kijken en is tevreden met wat ze ziet. De fietsen kunnen in de garage en wij betrekken kamer 11.

Eindelijk online
Het hotel heeft draadloos internet, zodat ik eindelijk het reisverslag on line kan gaan zetten.
Na de douche wandelen we eerst het gezellige centrum in om een flesje wijn te scoren. De wijnhandelaar laat ons een wit wijntje proeven dat ons wel bevalt en die nemen we dan ook. Die gaat in de ijskast. De medewerkster van het hotel adviseert ons om het joegoslavisch restaurant te nemen. Daarna lopen we langs het oude veenkanaal en op de kermis die toevallig in de stad is. We treffen een enorme hoeveelheid ladderzatte mensen aan tussen kermisattracties die worden afgebroken. We lopen maar snel terug naar het hotel, waar we een wijntje pakken en het verslag verder uitwerken.

Dit bericht is geplaatst in Fietsvakantie. Bookmark de permalink.