Elberoute – Magdeburg

afstand: 71 km
gemiddeld: 14,9 km/u

Alweer die wind

Als we om 8 uur wakker worden kijken we naar een staalblauwe lucht boven Tangermünde. Dat ziet er goed uit en we gaan snel ontbijten. Daarna zijn er wel wat wolken binnengeslopen, maar het is nog altijd aangenaam. Om 10 uur fietsen we het leuke stadje uit, optimistisch gekleed in fietsbroek en shirtje. We zijn nog maar amper de stadspoort uit als blijkt dat dat te hoog gegrepen is. De vesten moeten aan, want het is echt te koud om zo te fietsen. Eenmaal op de Elbedijk noteren we tegenslag nummer 2: de wind blaast nogal stevig op de kop en we gaan deze richting de hele dag verder volgen. Ziehier in een notendop hoe we deze dag 70 kilometer hebben gefietst naar Magdeburg, het einde van het eerste boekje van de Elberoute (eigenlijk het begin van deel 2, aangezien we de route in tegengestelde richting volgen). We bereiken nog redelijk fris een punt waar we moeten afbuigen naar het stadje Buch. We zien echter dat je ook rechtdoor kunt en na wat aarzeling nemen we de gok om een stukje af te snijden. Hoewel we daar slechte ervaringen mee hebben is dit een geslaagde routeverkorting en twee kilometer verder vinden we het bordje Elberoute weer terug,

Goed rusten

Via Schelldorf gaan we naar Grieben, Bittkau en Ringfurth, waar we de eerste pauze houden. Dan weer verder naar Sandfurth, waar we een mooie rotstekening vonden, voorstellende de loop van de Elbe van Hamburg tot aan de bron in het Tsjechische Spinderuv. Vervolgens passeren we Kehnert, Bertingen en Sandkrug. Er volgt een dijk tot aan Rogätz, waar de wind echt vol in het gezicht blaast en we moeite hebben om niet van het twee meter brede dijkje af te waaien. Bij Rogätz moeten we met de veerpont naar de rechteroever en in Schartau stoppen we even later voor de broodjes. We zijn nu vlak bij Burg, ons alternatieve doel voor vandaag, maar hoewel het weer (met name de wind) niet ideaal is gaan we door naar Magdeburg.
Na Niegripp komen we bij een paar knappe staaltjes waterbouw. Eerst de Doppelschleuse Hohenwarte, waarvan het doel ons niet geheel duidelijk is, en even verderop een aquaduct waar het Elbe-Havel kanaal de Elbe kruist. Indrukwekkend. We rijden daarna enigszins beschut door een bos naar het laatste stuk van vandaag. Vlak voor Magdeburg namen we onze laatste pauze voor vandaag, want met deze wind moet je echt af en toe uitblazen.

Magdeburg

Dan rijden we de imposante stad Magdeburg binnen. We wisten eerst niet goed wat we moesten verwachten van deze voormalige oostduitse stad, maar onze eerste indruk is echt overweldigend. We rijden eerst door een prachtig park met statige hotels en restaurants en dan steken we rechts de Elbe over, waar alles er pico bello uitziet. Geen oude vervallen panden zoals we onderweg veel hebben gezien, maar grote herenhuizen en luxueuze winkels. Brede straten in het centrum en er rijdt een tram. Onderweg stikt het van de Bundespolizei, die ook wil weten waar wij naar toe willen. Later blijkt er een massale beëdiging van jonge militairen plaats te vinden op het plein bij het Rathaus.
We vinden bij de oude markt de tourist information. We willen twee dagen blijven, maar alles is morgen volgeboekt in verband met een of ander festival. Vandaag lukt gelukkig wel en even later arriveren we bij het mooie Intercity hotel. Daar wordt bevestigd dat alles morgen volgeboekt is met lange wachtlijsten, dus we zullen een list moeten verzinnen. Hoe dan ook vandaag zijn we onder de pannen, morgen gaan we de stad bezichtigen en later een hotelletje zoeken iets verderop in de route. We houden u op de hoogte. In de yahtzeecompetitie doet Hannie iets terug: 3 – 4.

Dit bericht is geplaatst in Fietsvakantie. Bookmark de permalink.