Elberoute – Lauenburg

afstand: 61 km
gemiddelde: 16 km/u

Er is er een jarig

We nemen vandaag rustig onze tijd om te vertrekken. Omdat we nu internet hebben,kunnen we het verslag afronden en kunnen we nog zoeken naar hotels in de bestemming van vandaag: Lauenberg. Tegen 11 uur vertrekken we dan en onze eerste klus is Hamburg aan de goeie kant verlaten. En dat viel nog niet mee. Na wat zoeken komen we aan bij de Elbe, die we vanaf vandaag aan de rechteroever zullen gaan volgen, tenminste tot Lauenberg. Het gedeelte na Hamburg was eigenlijk erg saai te noemen. We rijden langs lange wegen door open land, nauwelijks onderbroken door bebouwing. De wegen bestaan uit twee betonnen platen met gras ertussen en dat dan kilometerslang. Zo rijden we door Neudorf, Fünfhausen (klopte niet, waren er meer) en langs West Krauel en Altengamme. Gisteren was het zondag, dus we hebben nog geen boodschappen gedaan voor de lunch en tot rond een uur of twee zijn we ook nog niks tegengekomen. Vlak voor Geesthacht moeten we een keuze maken tussen vervolgen op de rechteroever (met klimmetjes) of oversteken naar de linkeroever (met klimmetjes). Terwijl we zo het routeboekje staan te bestuderen vraagt een behulpzame Duitser of hij kan helpen en we leggen het probleem uit. Hij adviseert ons de rechterkant te vervolgen, de klimmetjes vallen wel mee, het is mooier en dan rijd je beschut tegen de zon.

Door het bos

In Geesthacht doen we eerst wat boodschappen, eten een hapje en volgen dan het advies op. We rijden door en bij Grünhof buigt de route iets naar links en als we weer naar rechts moeten gaan we een steil bospad met grote kiezels in. De Garmin gaf aan dat het stijgingspercentage 22% was, maar het was maar een klein stukje. We rijden door een prachtig bosgebied met rechts van ons de rivier. Het bospad gaat wat op een neer, maar zware klimmen blijven ons verder bespaard. Een prima advies dus, want anders hadden we de andere, vlakke kant genomen. Aan het einde van het bos splitst het pad zich en we zien geen routebordje. Volgens mij lopen we geen risico door het rechtse pad te nemen, want dat gaat naar de rivier. Even later rijden we echter op een paadje van hooguit een halve meter breed en het stikt van de boomstronken. Volgens ons kan dit niet goed zijn, maar we gaan door, want het kan niet ergens anders uitkomen dan in Lauenburg. Zelfs in the middle of nowhere komen we een wandelaarster tegen, die ons verzekert dat dit het fietspad naar Lauenburg is. Ja, ja. Even later bereiken we dan toch het stadje. Het blijkt een raar stadje te zijn, waarvan een deel laag aan de Elbe ligt en een deel hoog op een meter of 40. Je kunt alleen bovenkomen langs een paar zeer steile wegen, die allemaal uit grote kinderkopjes bestaan en nauwelijks te fietsen zijn. Ons eerste keus hotel staat echter boven, dus we hebben geen keus. Hotel Bellevue maakt op ons geen goede indruk en we zoeken verder. Na wat omzwervingen komen we uiteindelijk toch beneden uit in Zum Alten Schifferhaus. Voor het eten en wat boodschappen moeten we weer naar boven. Het blijft een raar stadje, dat op ons geen gezellige indruk maakt. Beneden ziet het er wel weer gezelliger uit dan boven.
Tussenstand Yahtzee Hannie – Will : 2 – 3 (twee potjes gedaan, allebei close)

O ja, en wie er vandaag jarig was: ik 🙂 Bedankt voor alle sms’jes en telefoontjes.

Dit bericht is geplaatst in Fietsvakantie. Bookmark de permalink.