Cádiz – El Puerto de Santa Maria

Cádiz

We worden wakker met een stralend blauwe lucht, eigenlijk de eerste keer dat we in Spanje zijn. De wateroverlast heeft weer invloed op ons reisschema, want ik lees dat de Caminito del Rey de komende week gesloten is. Dat is een wandelpad hoog in de bergen en dat hadden we na Cadiz willen gaan bekijken en daarna El Torcal, een mysterieus maanachtig berglandschap daar in de buurt. Dat gaat dus niet door. We verplaatsen de camper een kilometer of 30 naar het zuiden, naar camping Playa Las Dunas de San Anton in El Puerto de Santa Maria. Dat is een grote en zeer drukke camping aan de overkant van Cadiz. We kunnen met een ferry oversteken na een stevige wandeling van een half uur, net te lang want we zien hem voor onze neus wegvaren. Dat betekent een uur wachten op de volgende. Geeft niks, want het is tenslotte … vakantie! In de haven van Cadiz staat de hop on – hop off bus die je in veel toeristensteden ziet en die willen we gaan gebruiken deze keer. Een zeer verveelde medewerkster geeft net genoeg informatie om een idee te krijgen wat de bedoeling is. Zoek dan ander werk zou ik zeggen. De busrit duurt ongeveer een uur en valt eigenlijk wat tegen. Op veel plekken kan hij natuurlijk niet komen vanwege al die smalle straatjes. Bij de busrit horen eigenlijk twee wandelingen die om respectievelijk 13 en 17 uur beginnen en wij denken alleen de laatste te kunnen doen, maar onze leidster die wel het goede vak heeft gekozen legt uit dat het twee verschillende wandelingen zijn en dat we die van 13 uur gerust morgen mogen komen doen. Aangezien we hier twee dagen willen blijven is dat dus een goeie tip. De wandeling gaat van start bij het Ayuntamiento en we lopen naar de prachtige kathedraal van Cadiz. Het verhaal daarover horen we morgen. We dwalen door prachtige hele smalle straatjes naar het Plaza de Candelaria, waar een borstbeeld staat van Emilio Castellar, de enige in Cadiz geboren premier van Spanje. De volgende is in de Calle Ancho bij het huis van de familie Mora. De straat heet “brede straat” omdat het indertijd de breedste straat van de oude stad was, maar onze begrippen gewoon erg smal is. We stoppen nog bij de Oratorio de San Felipe Neri, een kerk waar de eerste grondwet werd getekend en het Gran Teatro Falla, waar ieder jaar in februari carnavalsliederen worden gezongen. Dan komen we bij het Parque Genoves, een prachtige botanische tuin met boomsoorten uit alle delen van de wereld en eindigen de wandeling bij de Playa de la Caleta met een blik op twee verdedigingsforten voor de kust. We kunnen met de hop on-hop off bus terug naar de haven voor de ferry van 17.05 en lopen met Psv-tottenham Hotspurs op de radio terug naar de camping. Bij binnenkomst hebben we wat vragen voor de medewerkster die chagrijnig en kortaf antwoordt. Zoek dan ander werk zou ik zeggen. Ze heeft zojuist onze waardering voor deze camping met een vol punt verlaagd! Maar vandaag was een dag zoals we ze in Spanje hadden verwacht, met een stralend blauwe lucht en een heerlijk zonnetje.

El Puerto de Santa Maria

Onze tweede dag op deze camping in El Puerto de Santa Maria. Het weer is niet zo stralend als gisteren en er zijn wat hoge sluierwolken te zien. Wij nemen de ferry van kwart over elf en gaan direct naar de kathedraal. De entree is 6 euro voor pensionado’s. Met een afspeelapparaat lopen we door de kerk en al heb ik weinig met kerken, dit hebben ze mooi gedaan. Belangrijke zaken uit de historie van deze kathedraal in Cadiz worden getoond en toegelicht. Het hoogtepunt voor mij komt buiten de kerk waar een bezoek aan de klokkentoren kan worden gedaan. In plaats van traptreden is een rondlopende helling die je naar de toren voert waar een prachtig uitzicht op je wacht. Je kijkt uit over de daken van Cadiz, de puerto en de oceaan met als blikvanger de gouden koepel van de kathedraal. En we moeten gelijk door want om 1 uur begint onze rondwandeling weer met Alicia, de gids van de bustour. De groep is veel groter dan gisteren en daardoor minder ‘knus’. De wandeling voert via het historische centrum naar de oude en de nieuwe kathedraal, waar ze interessante dingen over vertelt. Maar Hannie zit inmiddels op hete kolen want ze wil graag de ferry van 14:15 halen en met gezwinde pas lopen we terug naar de haven, kopen snel een kaartje om 14:07 en rennen naar de boarding. Daar aangekomen worden we tegengehouden door een groene band en wij denken dat de boarding al gesloten is. Achteraf dom, want het is pas 14:10 en de ferry gaat over 5 minuten vertrekken. Maar dat hadden we dus niet door en hup, Hannie glipt onder het touw door en ik volg haar. Achter ons begint iemand te roepen en terug achter het touw te dirigeren. Hij steekt een tirade tegen ons af, maar de les vloeken in het Spaans heb ik nog niet gehad, dus het meeste versta ik niet, maar de strekking is wel duidelijk. Een beetje beteuterd gaan we netjes in de wachtruimte zitten wachten tot de pont vertrekt. Terug bij de camper gaat Hannie nog een wasje draaien en als die hangt gaan we het stadje El Puerto de Santa Maria op de fiets nog even bekijken. Meer dan een indruk kan dat niet opleveren, want het is al 5 uur geweest. We dwalen door lange smalle straten met veel contrasten tussen arm en rijk, vinden een vervallen klooster en stoppen even bij de stierenvechtersarena. Sommige delen van deze stad zijn echt verpauperd, zoals op één van de foto’s te zien is.

Dit bericht is geplaatst in Camperreis. Bookmark de permalink.