Bridgeweekend Vierhouten

170204 - Bridgeweekend Vierhouten 10Jan en Rian vroegen een paar maanden geleden of we zin hadden in een bridgeweekend en daar hadden wij wel oren naar. Het werd een weekend in hotel de Foreesten in Vierhouten, georganiseerd door Dekker bridgereizen. Hotel de Foreesten was ons nog bekend van een weekend met bridgeclub Alert in 1999. Veel wisten we daar niet meer van, alleen dat het een heel mooi gebied is om te fietsen, maar daar was het nu te slecht weer voor.
Jan pikt ons op om half vier, zodat onze auto voor de deur kan blijven staan en we rijden naar het hotel waar we rond half zes arriveren. Kennelijk aan de late kant, want het gezelschap was al begonnen aan het diner, aangezien de organisatie het bridgen wil laten starten om half acht. Wij haalden onze achterstand snel in, zodat we bijna op tijd naar de bridgezaal konden. Een redelijk klein gezelschap van 24 personen was op komen dagen, zodat we met 6 tafels speelden. De vrouw van de wedstrijdleider moest inspringen omdat één persoon ter elfder ure moest afhaken wegens een gebroken pols. Het niveau van de aanwezige bridgers bleek niet al te hoog zodat wij op de eerste plaats eindigden met een monsterscore van ruim 67%. Jan en Rian moesten er nog een beetje inkomen en werden vijfde met ruim 51%. Na de drive genieten we nog na met een borrel bij de indrukwekkende houtkachel van het hotel, die volgens de website van het hotel de grootste houtkachel is van heel Europa en die het hele hotel voorziet van warm water en een hele lage uitstoot heeft.

Elburg

170204 - Bridgeweekend Vierhouten 03Op zaterdag brengen we een bezoek aan Elburg. Na een minder goede nachtrust van mij wegens een verstopte neus vertrekken we naar Elburg, een vestingstadje aan de rand van het inmiddels ingepolderde deel van het Ijsselmeer. Via prachtige rustige boswegen bereiken we na ongeveer 20 kilometer het stadje. Bij de VVV kopen we een stadsgidsje met rondwandeling van ongeveer 1,5 uur en gaan op pad. Al na de eerste aanwijzing passeren we het koffietentje waar dankzij de rondwandeling 10% korting geldt en daar genieten we van een heerlijke latte macchiato c.q. cappuccino. Het is frisser dan verwacht als we daarna door de straatjes van Elburg zwerven langs de beschreven punten. Rond etenstijd lopen we onder de Vischpoort door naar de haven en gaan een gezellig restaurantje binnen, waar ze een voortreffelijke erwtensoep serveren, die wij ons goed laten smaken, terwijl Hannie een tomatensoep verkiest. Tijdens het laatste deel van de stadswandeling komen we bij een smid, die nog altijd door vrijwilligers draaiende wordt gehouden. In deze smederij de Hoefhamer is blijkbaar de flesopener voor kroonkurken uitgevonden, die men vreudgewipper heeft genoemd. Deze wordt hier nog steeds vervaardigd en verkocht en om het vrijwilligerswerk te sponsoren hebben we er maar eentje gekocht. Dan keren we terug naar hotel de Foreesten voor het lekkere diner en de tweede avond bridgen. Deze keer werden Jan en Rian vierde met 55% en wij tweede met 60%. Het paar dat gisteren tweede werd eindigt vandaag als eerste, zodat er een spannende slotavond komt wat de eindoverwinning betreft.

Het verscholen dorp

170205 - Bridgeweekend Vierhouten 32In de bossen bij Vierhouten, langs de Pas-Opweg, vinden we een bijzondere herinnering aan de Tweede Wereldoorlog: drie nagebouwde hutten voor onderduikers. Op deze plaats hebben in de Tweede Wereldoorlog van april 1943 tot november 1944 tal van onderduikers ondergedoken gezeten in de toen nog dichte, bijna ondoordringbare bossen. In oktober 1944 hebben de Duitsers het geheime dorp toch ontdekt; acht onderduikers zijn doodgeschoten. Om de herinnering eraan levend te houden, zijn de drie hutten nagebouwd. Ze liggen op een tamelijk open plek in het bos en de situatie wijkt daarmee af van de situatie in de oorlog. Toen was er nog sprake van een haast ondoordringbaar, donker bos. Vanuit het hotel is het zo’n 4 kilometer lopen naar dit verscholen dorp en daar aangekomen kan men dus de nagebouwde hutten betreden en zo een beeld krijgen hoe deze mensen hebben moeten leven. Indrukwekkend en weer een voorbeeld van de zinloosheid van de oorlog.

Naast ons hotel is ook weer een hotel, waar een soort museum is ingericht over het verscholen dorp met foto’s. Dat hebben we bezocht en daarna op het terras een kop koffie met gebak genomen.

Paleis het Loo

170205 - Bridgeweekend Vierhouten 45Na de middag rijden we naar Apeldoorn en brengen een bezoek aan paleis het Loo, voormalig koninklijk paleis en thans museum. Bij ingang aangekomen staat er een rij voor de kassa en de entree blijkt 14 euro per persoon te bedragen. Voor een fervent tegenstander van de monarchie natuurlijk een no-go, maar Jan loopt brutaal door en niemand legt ons een strobreed in de weg, we lopen zo door naar het paleis en beginnen onze tour bij de prachtige paleistuin, met Franse invloeden. Daarna volgen we de tour door het paleis, waarbij we door allerlei ruimtes dwalen waar de royals in het verleden hun eigen favoriete plekje hadden. Aan het eind van de middag keren we terug naar het hotel voor het laatste diner en de laatste bridge-avond. Jan en Rian worden nu eerste met de hoogste score van het hele weekend, niet minder dan 68,33%. Wij worden weer tweede met ruim 61% en daarmee ook de winnaar van het weekend, hetgeen ons cadeaubonnen oplevert voor een volgend bridgeweekend bij Dekker Bridgereizen. Slimme klantenbinding.

We sluiten af met de prijsuitreiking en drinken nog een borrel met zijn allen voordat we laatste nacht in het hotel ingaan. Na het ontbijt op maandag rijden we weer naar huis en kijken terug op een geslaagd weekend.

Dit bericht is geplaatst in Bridge. Bookmark de permalink.