Berlijn, dag 2

We hebben goed geslapen in ons hotel, geen herrie en prima bedden.
Om halfnegen gaat onze wekker en even later gaan we naar beneden voor het ontbijt. We worden aangenaam verrast door een uitgebreid ontbijtbuffet met alles in overvloed. Het personeel was ook erg vriendelijk. Het hotel is echt uitstekend en de (paar) negatieve verhalen die ik eerder op het internet heb gelezen kan ik niet plaatsen.
We hebben een boekje over Berlijn van National Geographics en samen met een uitdraai van bezienswaardigheden gebruiken we dat als leidraad voor ons bezoek aan Berlijn. In het boekje worden verschillende wijken van de stad besproken en per wijk kun je een wandeling volgen. Vandaag doen we een wandeling door centraal Berlijn, waarbij we de volgende bezienswaardigheden hebben gezien. (eerst met de metro naar Zoölogischer Garten):

1. De Siegessäule of Overwinningszuil is een monument in het Berlijnse park Großer Tiergarten. Het monument werd gebouwd ter ere van de overwinning van Pruisen op de Denen in de oorlog van 1864. Vervolgens lopen we de strasse des 17 juni in, richting Branderburger Tor
  2. Het prachtige Schloss Bellevue bevindt zich aan de noordelijke zijde van het park Tiergarten. Het kasteel werd in 1786 gebouwd voor prins Ferdinand van Pruisen, de jongste broer van koning Frederik de Grote.
  3. Het Sowjetisches Ehrenmal, het gedenkteken voor het de 20.000 soldaten van het Rode Leger, die in 1945 omkwamen in Berlijn. Het monument werd gebouwd in 1949.
  4. De Brandenburger Tor is een van de staatssymbolen van Duitsland en hét kenmerk bij uitstek van Berlijn. Deze oude poort ligt aan de grens van het oude stadscentrum en werd in 1795 voltooid.
  5. Monument voor de Berlijnse Muur. Daar worden de mensen herdacht die tussen 1961 en 1989 om zijn gekomen bij een vluchtpoging
  6. Het Rijksdaggebouw, genoemd naar de gelijknamige dag, werd gebouwd tussen 1884 en 1894. Momenteel is het parlement er opnieuw gevestigd.
  7. Plaquette Friedrich Engels, maar die hebben we niet gevonden.
  8. Wandeling langs de Unter den Linden. Prachtige brede laan, die in de zomer nog mooier moet zijn dan nu. Hier passeren we de Staatsbibliotheek, de Humboldt Universität en de Neue Wache.
  9. Het Rotes Rathaus is het stadhuis van Berlijn, gebouwd tussen 1861 en 1869.
  10. De Berliner Dom, één van de belangrijkste kerken van Berlijn.
  11. De Fernsehturm, één van de twee bekende torens van Berlijn. De toren is 368 meter hoog en daarmee het hoogste gebouw van de stad. Ze bevindt zich op de Alexanderplatz, in het voormalige Oost-Berlijn. Helaas zijn we niet boven geweest.

Na een wandeling van, volgens het boekje 5,5 kilometer, volgens ons 10 kilometer komen we aan bij het metrostation aan de Rosa Luxemburg Platz en dat ligt op dezelfde lijn als “ons” metrostation aan de Wittenbergplatz. Het is nooit lang wachten op een metrotrein en spoedig arriveren we weer bij ons hotel. Na een welverdiend dutje gaan we op zoek naar een restaurant, liefst in de buurt. Volgens ons boekje is Einstein een leuk en niet al te duur café restaurant en het ligt vlakbij dus wij wandelen daarheen, maar de menukaart en de prijzen vielen ons toch tegen en we wandelen terug naar ons hotel om daar in de buurt een leuk tentje uit te zoeken (er zijn er zat!)
Op nog een 200 meter van ons hotel is een gezellig Argentijns restaurant waar vooral biefstuk op het menu staat. Dat was een uitstekende keuze en rond negen uur zijn we weer terug op onze kamer. Vanwege de vermoeienissen gaan we vanavond niet nog een keer op pad. Dank zij het wireless internet op onze kamer kunnen we naar Radio 1 luisteren en we lezen nog wat alvorens we rond twaalf uur ons bed opzoeken.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.