Madrid (2017)

Een paar maanden geleden verraste onze Joep ons met de mededeling dat hij met ons op stedentrip wilde en in de periode daarna liet hij er geen twijfel over bestaan dat hij dat serieus meende. Het zoeken naar een geschikt reisdoel resulteerde in de keuze voor Madrid: mogelijk een beetje warmer dan thuis en een stad die we geen van drieën eerder hebben bezocht. Bij het boeken van de vlucht blijken we achteraf een hele mooie prijs te hebben geregeld, namelijk iets meer dan 180 euro. Het zoeken naar een hotel is traditioneel voor mij een lastig proces, maar we vonden een appartement met twee slaapkamers waar we veel vertrouwen in hadden en in de tussentijd tot het vertrekken hebben we niks meer gedaan aan voorbereiding dan het downloaden van een stadswandeling en kijken naar de informatie over de metro van Madrid. Op zondag 17 december was het dan zover. Ons Jeske was zo lief om ons naar het vliegveld in Eindhoven te brengen, waar we ruim op tijd aankwamen voor de incheck en take-off om 17.15. Tijdens het wachten voor het boarden krijgt Hannie een label voor haar koffertje dat dus in het ruim zal worden geladen, maar ze verrast vriend en vijand door dit label weer eraf te trekken, zodat de koffer mee in het vliegtuig gaat. Toen iedereen aan boord was ging het mis. Onze piloot wilde niet vertrekken omdat hij een document moest ondertekenen en dat wilde hij niet doen als niet ook iemand van de luchthaven zou ondertekenen. Hannie en ik zaten voorin het toestel, waardoor we deze discussie een beetje konden volgen, maar niemand van het personeel heeft de moeite genomen om uit te leggen wat er aan de hand was. Het heen en weer slepen met dat document heeft ruim twee uur geduurd, maar toen bleek dat de piloot ongelijk had en kon de startprocedure beginnen. De deuren gingen dicht en toen duurde het nog zeker een kwartier voor het vliegtuig begon met taxiën. Onder de reizigers begon men al te mopperen. De vlucht verliep verder zonder problemen, maar de verloren tijd kon niet worden goedgemaakt en zo arriveerden we pas na 21.30 in Madrid, waar onze eerste uitdaging was om de metrokaartjes te kopen. Na enig zoeken kochten we drie tickets, maar kregen maar één kaartje, waar dus alle drie die ritten op stonden. De toegangspoortjes hadden er geen probleem mee dat dit kaartje drie keer na elkaar werd aangeboden en zo reisden we voor ons gevoel legaal naar metrostation Colón, vanwaar het nog ongeveer 500 m lopen is naar ons hotel 60 Balconies. De receptie is alleen overdag bemand en er is een elektronische procedure om gasten die buiten die uren arriveren binnen te laten. Deze procedure werkt eigenlijk prima en het duurde niet lang voordat we onze kamer binnenstapten op de begane grond van het hotel. We werden verrast door een modern ingerichte grote woonkamer met keuken, fraaie badkamer, een slaapkamer en een kelder waar de tweede slaapkamer was. De klok wijst inmiddels al ruim 11 uur aan en wij hebben nog niet gegeten, dus we droppen onze spullen en lopen snel de wijk in om te zoeken naar een restaurant dat nog open is. In de straat (wijk) waar ons hotel ligt blijkt zich een groot aantal restaurants te bevinden, maar de meeste zijn op dit late uur gesloten. Toch duurt het niet lang voordat we een gezellig uitziend tentje binnenstappen, waar we beginnen met een toost op het begin van de vakantie! Terug in het hotel zoeken we ons bed op en dan blijkt dat onze slaapkamer niet gesloten kan worden. Het is een schuifdeur die niet schuift. Met de raam open en die open deur tocht het in de kamer, waardoor ik verkouden, met keelpijn en slecht uitgeslapen wakker word.

Maandag

Map_wandelrouteWe gaan eerst op zoek naar een supermarkt voor de inkopen voor de drie dagen in Madrid en voor het ontbijt. Winkeltjes en supermarkten genoeg hier in de buurt en wat later zitten we aan een prima ontbijt, waarbij we de plannen voor vandaag bespreken. We gaan beginnen met de stadswandeling die in totaal ruim 12 kilometer lang is. Waarschijnlijk gaan we dat niet helemaal halen en dan doen we morgen de rest en woensdag gaan we dan nog naar plekken die ons interessant lijken.

171218 - Madrid 03De wandeling begint bij de metro Plaza de España, niet heel ver lopen dus ook dat doen we te voet. Langs het plein trekken het enorme Edificio España en het nog wat hogere Torre de Madrid de aandacht. Het mooiste op dit plein is de fontein en het indrukwekkende monument ter ere van Miguel de Cervantes, de schrijver van het komische ‘Don Quichot de La Mancha’. Pal voor het monument zien we de bronzen beelden van Don Quichot op zijn paard en Sancho Panza op de ezel. Zoals vele andere kunstenaars stierf Cervantes als een arme man in Madrid.

Nadat we het plein hebben bezocht, gaan we de brede Gran Via in, die lichtjes oploopt. Dit is één van de meest imponerende avenues in Madrid met fraaie architectuur uit de 20ste eeuw. We volgen de Gran Via nog een tijdje en bereiken dan de Iglesia de San Martin, die helaas voor Hannie niet open is.

Dwalend door de straatjes na deze kerk zoals de Corredera Baja de San Pablo, die lichtjes in dalende lijn gaat komen we op de hoek met de Calle de la Puebla bij een andere kerk, de Iglesia de San Antonio de los Alemanes, die volgens de routebeschrijving met name binnen prachtig is, maar ook deze is nu gesloten. Als we opnieuw op de Gran Via uitkomen verschijnt aan onze linkerhand de Telefónica, de eerste wolkenkrabber van Madrid.

171218 - Madrid 05We volgen de Calle de Hortalenza een mooie winkelstraat tot aan de Calle de Fernando VI, waar we het prachtige  Palacio Longoria passeren. Deze met opvallende tierlantijntjes versierde gevel is opgetrokken begin 20ste eeuw in opdracht van een bankier Javier González Longoria en lijkt op de stijl van Gaudi maar de architect Riera heeft altijd beweerd dat hij een art nouveau stijl voor ogen had.

Bij de zebrapaden is het in Madrid de gewoonte om begeleid onder het geluid van tsjilpende vogels veilig te kunnen oversteken. Het begint als het licht voor de voetgangers op groen springt. Houden ze op met fluiten, dan moet je zien dat je aan de overkant bent.

De Iglesia de Santa Barbara is een prachtige barokkerk, ook wel Iglesias de las Salesas Reales genoemd. Ze maakte deel uit van een klooster dat gebouwd werd om Barbara de Braganza, de Portugese vrouw van koning Ferdinand VI wat rust te gunnen.

We steken een plein, Plaza de la Villa de Paris, over. Een mooie naam maar het plein stelt weinig voor. We wandelen de straat af tot aan de grote laan, Calle de Génova waar we rechts afslaan in de richting van een bijzonder groot (en druk) plein, de Plaza de Colón.
Dit reusachtige plein is genoemd naar Christopher Columbus en is erg druk met voortdurend een onophoudelijke vaart van aan- en afrijdend verkeer. Tussen de sliert auto’s zien we een neogotische zuil zien waarop Colombus staat te wijzen. Daarachter kun je voorbij het Centro Cultural de la Villa naar een parkje met een waterpartij en vier blokken die symbolisch de schepen moeten voorstellen waarmee Colombus zijn reis naar Amerika maakte. Verder vinden we hier het Museo Arqueológico en de Bibliotheca Nacional. De twee grote torens die een pistachegroene hoed lijken te hebben zijn de Torres de Colón, een groot kantorencomplex.

171218 - Madrid 12We laten de Plaza de Colón achter ons en gaan naar de voetgangerszone in het midden, de Paseo de Recoletos. Aan het eind van deze voetgangerszone komen weer op een rotonde, de Plaza de Cibeles met aan de linkerzijde een magistraal wit gebouw: Het Palacio Comunicaciones dat ruim 100 jaar het hoofdpostkantoor geweest, maar nu zijn er diensten van het stadhuis gevestigd.

Op dit punt breken we de wandeling af; de rest volgt morgen. Via de Gran Via gaan we op zoek naar een tentje voor koffie (H&W) c.q. bier (J), waar ik een Latte Macchiato bestel, maar een espresso krijg. Na lang erover nagedacht te hebben kopen we een driedaagse toeristenpas voor de metro, omdat het twijfelachtig is of je de kosten daarvan eruit haalt. Maar het zal een hele goede investering blijken, waar we zeker geen spijt van hebben gehad.

We gaan met de metro naar ons hotel en daar aangekomen staan de twee meisjes van de receptie voor onze deur met duizend excuses dat ze de slaapkamerdeur niet helemaal hebben kunnen repareren en ze bieden ons aan dat we een appartement op de vijfde verdieping kunnen nemen en gratis ontbijt morgenvroeg. Als wij naar de vijfde zouden gaan, blijft onze Joep in deze kamer dus dat zien we niet zitten en zoveel last hebben we niet meer van die deur, want hij kan nu wel weer schuiven. Het ontbijt wordt in dank aanvaard en het voelt goed dat ze onze klacht serieus hebben genomen.

171218 - Madrid 15Voor ons avondprogramma besluiten we om eerst naar het stadion van Real Madrid, Santiago Bernabeu, te gaan kijken. Indrukwekkend natuurlijk en buiten het stadion vinden we een soort putten met de naam en de vlag van een land erop, maar de put van Nederland hebben we niet gevonden. Vervolgens komt er een precaire zaak: we gaan een restaurant zoeken met bij voorkeur een lokale menukaart. Precair omdat we het fiasco van Momo’s in Dublin nog vers in het geheugen hebben. Met de metro gaan we naar het oude centrum van Madrid (misschien al een slecht idee) en het zoeken begint. We hebben natuurlijk al heel veel kilometers gelopen (25000 stappen volgens mijn horloge) en het ene na het andere tentje wordt gewogen en te licht bevonden.

171218 - Madrid 19Het met TripAdvisor gekozen restaurant Mu zit helaas helemaal vol en dus dwalen we verder door de straten tot Hannie zegt dat ze het zat is en we zomaar een restaurant binnenstappen. Dat is geen succes geworden en na Momo’s van Dublin is er nu het Las cuevas de Luis Candelas van Madrid, een duurdere maar zeker zo slechte keuze, door onze Rob gevat Momoney gedoopt. Het was een restaurant met een leuke ambiance, fraaie inrichting en in traditionele klederdracht uitgedoste obers, maar het eten was abominabel. De biefstuk van Hannie zag er nog het beste uit, maar naar het lamsvlees van Joep kon je beter niet kijken tijdens het eten. Ikzelf had een bonenschotel besteld met de gedachte wat kun je daar nou aan verpesten, maar helaas … Maar we hebben onze goeie zin er niet door laten bederven! Eenmaal terug in het hotel nemen we nog een borrel en zijn dan moe genoeg om op tijd naar bed te gaan.

Dinsdag

171219 - Madrid 20We vervolgen onze stadswandeling bij het Parque del Retiro. Via de Puerta de Alcala lopen we door het smeedijzeren hek het park in. Deze voormalige stadspoort, 21 m hoog, fungeert sinds het einde van het extreemrechtse Franco tijdperk als symbool van de herwonnen Spaanse democratie.

Met 118 hectare is dit het grootste stadspark van Spanje, een ontmoetingsplaats te midden van lommerrijke bomen, veel bloemen en grasvelden, drank- en eetstandjes, mooie waterplassen, fonteinen, tal van zitbanken, monumenten, standbeelden en enkele gebouwen. Vooral tijdens het weekend zoeken de Madrilenen het park op om de hectiek van tijdens de week uit de hoofden te bannen. Je kan er met een roeibootje varen. Ontspanning en amusement word je dan aangeboden door de vele straatartiesten: muziekgroepjes of eenzame accordeonisten, goochelaars, poppentheater, kaartenleggers, levende standbeelden, … Bij het water heb je een mooi overzicht op het grote monument in een halve cirkel aan de overkant van het meer, het ‘Monumento a Alfonso XII’.  In het Palacio de Velàzquez worden exposities gehouden en is gratis toegankelijk. Het met veel glas getooide andere gebouw, wat verder op het hoofdpad, is het Palacio de Cristal. Via het hoofdpad komen we bij de fontein met de duivel. We moeten het pad nemen waar de duivel niet naar kijkt, maar we missen het woordje “niet” en eindigen dus aan de verkeerde kant van het park, zodat we om het park heen moeten lopen naar ons volgende punt op de route, het RENFE (de Spaanse NS) centraal station van Madrid, Atocha.

171219 - Madrid 34Er is een oud en een nieuw gedeelte. In het oudste gedeelte, één van de eerste constructies van glas en smeedijzer in de stad, is een tropische tuin aangelegd. Het nieuwere deel kwam er voor de hogesnelheidstreinen en is pas voltooid in 1992. Er is een monument ter nagedachtenis van slachtoffers tijdens een terreuraanslag opgeëist door Al Qaida in 2004. Het is een eenvoudige cilindervormige constructie die gevuld is met de duizenden berichten die werden achtergelaten als teken van medeleven. Vanaf de voorkant van het station zien we de ingang van het museum Reina Sofia, maar daar zijn we verder niet naar toe gegaan. Hierna slaan we een stukje van de stadswandeling over en bewaren dat voor morgen.

171219 - Madrid 38Hét centrale plein van Madrid is de Puerta del Sol. Hier vinden we op de stoep de ‘kilómetro cero’, de symbolische voorstelling van kilometer nul geldt als hét middelpunt van Madrid. Van hier uit worden alle afstanden gemeten naar alle Spaanse gemeenten, steden enz. De rechtopstaande bronzen berin, die van een moerbeiboom eet, is de Oso y Madroño en geldt als symbool van Madrid. Op het plein staat ook het ruiterstandbeeld dat de figuur van Karel III toont.

171219 - Madrid 39Net vóór de kerk San Gines is een smalle doorgang, Pasadizo de San Ginés, met op het eind ervan de bekende chocolaterie San Ginés, waar wij de typisch Spaanse Churros met warme chocolade hebben geproefd. Verder gaat de wandeling en we komen vervolgens op het indrukwekkende plein Plaza Mayor, het historische centrumplein van de stad. Er is deze maand een gezellige kerstmarkt en het is erg druk met ook een aantal levende standbeelden, dit keer in de vorm van een gigantische reuzenpanda en dito koala. De figuur die van op een paard het plein overschouwt is Filips III, die dit plein inhuldigde.

171219 - Madrid 50De Cathedral Santa Maria Real Almudena is pas sinds 1993 ingezegend door paus Johannes Paulus II, waarvan we een groot standbeeld voor de kerk zien staan. Vlak naast de kathedraal staat het enorme Palacio Real. Op het plein tussen deze twee gebouwen is het druk met toeristen en voor de poort staan twee muzikanten, die op een harp en een viool de mensen hier vermaken met het stemmige Halleluja van Leonard Cohen, wat een hele bijzondere sfeer geeft. Hierna gaan we naar het dichtstbijzijnde metrostation naar Chueca, waar op de hoek zich het tapashuis Don Anton bevindt vlak naast de supermarkt. Hier halen we een hamburger om in het hotel op te eten. Na het eten gaan Joep en ik op zoek naar een Mediamarkt om een koptelefoontje te kopen, maar niet gevonden, zodat we onverrichterzake terug te gaan voor een borrel en naar bed. Morgen alweer de laatste dag en we hebben nog volop te doen.

Woensdag

171220 - Madrid 60Na het ontbijt pakken we onze spullen alvast in, die we tijdelijk in een kluis kunnen achterlaten  en verlaten om 12 uur onze kamer voor de laatste middag in Madrid. Dankzij de metropas kunnen we hoppen naar de plekken waar we nog naar toe willen. Dat is in de eerste plaats het Plaza de Torros, het stadion waar de stierengevechten van Madrid plaats vinden. Het is een indrukwekkend plein met allerlei taferelen van deze gevechten verwerkt in standbeelden.

171220 - Madrid 61De volgende stop is bij het stadion van die andere voetbalclub van Madrid, het estadio Vicente Calderón van Atletico Madrid. Ligt mooi in een park midden in een woonwijk en kan worden bewonderd vanaf een prachtige brug over de Manzanares. Te voet gaan we verder omhoog via de Calle de Toledo naar de Puerta de Toledo op de rotunda de Toledo, inderdaad we zitten op de weg naar Toledo. Om de hoek bij de ingang van het metrostation staat een prachtige zonnewijzer, ontsierd door slapende zwervers, maar Hannie en Joep interesseren zich hier niet voor en we gaan door naar het volgende hoogtepunt, het wereldberoemde museum van Madrid, het Prado. Vandaag gaat het niet meer lukken om binnen te kijken, maar we nemen ons voor daar zeker nog eens voor terug te komen naar deze stad. Aan de overkant vinden we de fontein met Neptunus en verderop het museum Thyssen-Bornemisza.

171220 - Madrid 76We sluiten deze metro hop on-hop off af met een laatste bezoek aan het Palacio Real, waar nu een gigantische rij staat te wachten tot de deuren open gaan om het bezoek te starten. Er klinkt opnieuw Halleluja, dit keer door een accordeon. Dan gaan we voor de laatste keer met de metro naar ons hotel, halen de spullen op en snel door naar het vliegveld, waar we ongeveer anderhalf uur voor vertrek arriveren. De controle en inchecken verlopen vlotjes, al ging bij mij het alarm af en moest ik opzij gaan staan voor een tweede controle. Hannie herhaalt de truc met het label van haar koffertje en precies op het aangekondigde tijdstip begint het vliegtuig te taxiën, waarna het zeker 10 minuten duurt voordat de startbaan bereikt is en het versnelt voor het opstijgen. Na een voorspoedige vlucht en landing in Eindhoven staat Robbie al te wachten om ons terug naar huis brengen. Goeie gast! En zo eindigt een hardstikke geslaagde stedentrip naar Madrid, de prachtige hoofdstad van Spanje. Nog in het vliegtuig maakte onze Joep dit Filmpje over Madrid met behulp van zijn foto’s.