R1 en Weserroute (2012)

De planning
Dit is het verslag onze fietsroute van 2012. We hebben deze tocht R1 en Weserroute gedoopt, omdat deze de hoofdmoten van de fietsroute vormen. Eigenlijk een soort combinatietrip dus. De R1 (Radweg 1) is een veel langere route, die loopt van Boulogne sur Mer in Frankrijk naar St Petersburg in Rusland en wij hebben daar dus maar een klein stukje van gedaan. Na Bremerhaven was vooraf niet duidelijk hoe we weer naar Tilburg zouden komen. We zouden oversteken naar Groningen en van daaruit verder kijken. In Groningen kwamen we langs een routebordje van de LF9 van Nieuweschans naar Breda en die hebben we verder grotendeels gevolgd. In feite bestaat de tocht uit vier stukken:

  1. Tilburg – Winterswijk
  2. Winterswijk – Hoxter (R1)
  3. Hoxter – Bremerhaven (Weserroute)
  4. Bremerhaven – Tilburg (ged LF9)

De routes hebben allemaal een routeboekje, maar zijn ook bewegwijzerd en wij hebben besloten om gewoon maar te kijken hoe het zou gaan en waar we zouden kunnen overnachten. Dit is eigenlijk zonder problemen verlopen. Soms hebben we vooraf geboekt via Internet, maar meestal hebben we ons gewoon gemeld bij een hotel en dat ging bijna altijd goed.

De route

De etappes:

zondag, 10 juni 2011 Niftrik 66
maandag, 11 juni 2011 Zutphen 76
dinsdag, 12 juni 2011 Gescher 76
woensdag, 13 juni 2011 Munster 67
donderdag, 14 juni 2011 Greffen 48
vrijdag, 15 juni 2011 Detmold 87
zaterdag, 16 juni 2011 Holzminden 73
zondag, 17 juni 2011 Rinteln 86
maandag, 18 juni 2011 Nienburg 99
dinsdag, 19 juni 2011 Achim 76
woensdag, 20 juni 2011 Bremen 23
donderdag, 21 juni 2011 Bremerhaven 85
vrijdag, 22 juni 2011 Dangast 50
zaterdag, 23 juni 2011 Emden 87
zondag, 24 juni 2011 Ditzum 18
maandag, 25 juni 2011 Groningen 70
dinsdag, 26 juni 2011 Havelte 78
woensdag, 27 juni 2011 Elburg 80
donderdag, 28 juni 2011 Doorn 74
vrijdag, 29 juni 2011 Tilburg 82

Nabeschouwing
Het weer tijdens de tocht was licht wisselvallig, maar zeker niet vervelend om in te fietsen. Er was één totaal verregende dag waarop we na 18 kilometer het voor gezien hebben gehouden en gelukkig een hotel konden nemen.
In deze rondrit zijn we naar het oosten begonnen. Er was niet al te veel wind en die hadden we niet tegen. Op de derde dag verlieten we Nederland bij Groenlo op het punt waar we de R1 radweg opgepikt hebben. De R1 is een mooie route, maar waaiert nogal wat uit, doet maar weinig dorpjes en stadjes aan en is niet overal verhard. De route is netjes bewegwijzerd, zodat je overal makkelijk door kunt rijden zonder kaarten te moeten raadplegen. De route is overwegend vlak, maar in het Teutoburgerwald komen wat hellingen voor, niet al te hoog maar soms wel steil.
Bij Höxter hebben we de R1 verlaten en zijn de Weserroute gaan volgen. De Weserroute begint wat zuidelijker bij Hannover Münden en gaat naar Bremerhaven. In dit gedeelte hadden we de wind grotendeels in de rug en op een dag werden we haast vooruit geblazen.
In Bremerhaven waren we al eens geweest en de tocht van daar naar Tilburg moesten we nog zelf invullen. Vanaf Bremerhaven hebben we vooral wind tegen gehad, soms stormachtig. In Groningen zagen we een routebordje van de LF9 van Nieuweschans naar Breda en deze hebben we gevolgd tot Amersfoort. Na Amersfoort zijn we via Doorn naar huis teruggereden.
In 20 dagen hebben we 1409 kilometer gefietst. Als je bedenkt dat er een dag van 18 kilometer en een dag van 23 kilometer bijzaten hebben we zo’n 76 kilometer gemiddeld per dag hebben gefietst.
De sportzomer van 2012 is er eentje om in te lijsten. Na Roland Garros begint de EK in Polen – Oekraïne gevolgd door Wimbledon en de Tour de France. Als kers op de taart komen in augustus de Olympische Spelen Londen. Wij hebben tijdens onze etappes de EK op de voet kunnen volgen.


Rekening mee houden volgende keer
We hebben de aanbevelingen van vorige keer redelijk opgevolgd. Wel hebben we opnieuw te veel kleren meegenomen. Nu het een vlakke ronde was geeft dat niks, maar mochten we volgend jaar de bergen in gaan, dan moeten we dit kritischer bekijken.

  1. Overweging: Nieuwe waterdichte tassen, inclusief stuurtassen
  2. Setje oordopjes meenemen
  3. We hebben kleding meegenomen die niet of nauwelijks gebruikt is. Dit moeten we beter overwegen